söndag 16 januari 2011

Myrorna hjorthagen


Idag tog vi en sannerligen blöt promenad till Myrorna i Hjorthagen. På vägen var det ett tjockt lager is och en djup pöl vatten ovan på det. Redan efter 5 min krampade mina vader av mina desperata försök att bromsa in. Mr som är aningen mer orädd än mig och har införskaffat sig lite bättre skor än mig, plaskade glatt omkring på isen, ropad
e glatt "kolla vad halt" samtidigt som han gled fram på gatan med barnvagnen i ett stabilt grepp.

Framme på Myrorna började jag genast min desperata jakt efter en bok jag trodde mig minnas titeln på min inte hade någon aning om vad författaren hette. Precis när jag tänkte ge upp låg den på ett bord mitt framför mig. "En sorts kärlek" heter boken och kommer att följa med mig under veckans bussturer fram och tillbaka till jobbet. Senaste följeslagaren var John Ajvide och hand "lilla stjärna" men då i form av ljudbok och inte pocketbok som det blir den här gången.

Mr hittade det han sökte efter, ett par antika hockeyrör. Han var mäkta stolt över sitt inköp som i normala fall kostar 800-1000kr begagnat men här slumpades bort för 75 kr. På väg ut från Myrorna föll Mr's blick på en glasskulptur med Nils Holgersson och hans gäss på. För att hylla mitt skånska ursprung bestämde vi oss för att kolla noggrannare på objektet. När jag såg att glasblocket var signerat med "tomelilla" bestämde vi oss för att slå till. Nu står glasblocket fint uppställt tillsammans med det senaste glasinköpet; Döskalle Ljuslykta av Ludvig Löfgren.

Jag ska lägga mig senast 22.oo sprang jag runt och skrek tidigare. Jahapp, vi ser hur det gick. Mr ligger i soffan och tjuter av förtjusning över ett program om de superdupersöta vargarna. Ni kan ju gissa på vilken sida han står i frågan om vargjakten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar