torsdag 26 mars 2009

Willys har fiskar bland räkorna, vems ansvar är det?


Återigen dök det upp en fisk bland räkorna vi köpt. Lika irriterad den här gången kontaktade jag Willys där jag köpt räkorna. Irritationen ligger inte i att det dyker upp en fisk. Räkor och fiskar simmar i samma hav, I get it! Men någonstans tycker jag att informationen ska komma ut till konsumenten att det eventuellt kan dyka upp en fisk bland räkorna. Ska det vara så svårt att skriva ut det på påsen.




Första gången en fisk dök upp uppfattade jag det som oerhört äckligt. Antagligen hade det varit samma sak att äta den där fisken som att äta räkorna, troligtvis smakat lika, men återigen det är inte problemet. Problemet är att jag gärna vill ha en text på påsen som informerar mig om att jag eventuellt kommer mötas av en grå gapande liten okänd fisk bland min rosa räkor och gärna en hänvisning till att fisken i fråga inte är farlig.




Eftersom det inte stod något om vem som packat räkorna och vilket företag som är ansvariga så vände jag mig till Willys som sålt räkorna till mig.


Idag fanns följande i min inbox:


Hej Johanna
Jag skulle uppskatta om du kunde skriva ner din andress till mig så jag kan skicka dig ersättning för de räkor du köpt på Willys. Jag ber om ursäkt för det inträffade.
Mvh Helena Nyqvist


Ett trevligt och bra mejl uppfattade jag det som. Willys tar sitt ansvar bra tänkte jag.


Sedan klickade jag vidare för att öppna nästa mejl och döm min förvåning när jag upptäckte att Willyskoncernens anställda inte är så bra på kundkontakt via mejl. Förutom ytterligare ett mejl om räkorna (inte lika bra formulerat som det första) så fick jag även beskåda den fullständiga mejlkonversationen som uppstått kring mina räkor.


Skickat:
den 26 mars 2009 10:01:12
Till:
christensen.johanna@hotmail.com
Kopia:
Nyqvist Helena (helena.nyqvist@willys.se)


Hej Johanna,
det är jag som är ansvarig inköpare för den räka du har köpt på Willys.
Att det då och då finns fisk i räkförpackningen är relativt vanligt,
självklart har producenterna en målsättning om att sortera bort fisk och andra främmande föremål men oavsett producent så
blir det alltid vissa påsar där fisk förekommer, i just det här partiet så var det också ngt mer "fisk" än normalt.
Att äta räkorna ska vara helt ofarligt men jag förstår självklart din reaktion så vi ersätter dig självklart,
Willys har du frågor gällande ersättning kan du maila Helena ovan i mailet alt ringa/maila mig om du har fler frågor om produkten.

Mvh
/Johan Broander


Från: Nyqvist Helena Skickat: den 25 mars 2009 18:46Till: Broander JohanÄmne: VB: SV: Kontaktformulär om Butiker
Johan, dessa räkor har varit en del "synpunkter" på. Jag kan ju alltid skicka nån ersättning till kunden men kanske du kan svara kunden? Tack isåfall!

Från: Johnson Helena Skickat: den 17 mars 2009 15:49Till: Nyqvist HelenaÄmne: VB: SV: Kontaktformulär om Butiker
Hej

Oj då det är tydligen dina räkor......
Kolla mejl konversationen.

/ Helena


Från: Hornbäk Bodil Skickat: den 17 mars 2009 15:41Till: Johnson HelenaÄmne: VB: SV: Kontaktformulär om Butiker
Hej Helena,

Ber dig hjälpa kunden, mejlet har redan varit i butiken och kommit tillbaka igen.

Med vänliga hälsningar
Bodil Hornbäk Kommunikatör


Från: Eldholm Patrik Skickat: den 17 mars 2009 15:11Till: Willys konsumentkontakt; Hornbäk BodilKopia: Rappendal MagnusÄmne: SV: SV: Kontaktformulär om Butiker
Hej Bodil

Vi på butiken kan ju inte svara kunden varför det ligger en fisk i förpackningen!!!!!!????? detta måste ju konsumentkontakt kunna lösa tillsammans med leverantören.


Med vänliga hälsningar
Patrik Eldholm
Butikschef


Från: Willys konsumentkontaktSkickat: ti 2009-03-17 13:04Till: Eldholm PatrikÄmne: VB: SV: Kontaktformulär om Butiker
Hej Patrik,

Ber dig svara kunden i bif mejl, tack.

Med vänliga hälsningar
Bodil Hornbäk Kommunikatör


Från: Johanna Christensen [mailto:christensen.johanna@hotmail.com] Skickat: den 17 mars 2009 10:44Till: Willys konsumentkontaktÄmne: RE: SV: Kontaktformulär om Butiker
Hej igen! Nya Willys i Almby. Tyvärr vet jag inte vilken leverantör det är eftersom det inte framgick på påsen.


Subject: SV: Kontaktformulär om Butiker> Date: Tue, 17 Mar 2009 09:51:34 +0100> From: info@willys.se> To: christensen.johanna@hotmail.com


Hej,> >

Tack för ditt mejl. Beklagar det inträffade. För att på bästa sätt reda ut detta är jag tacksam om du vill mejla tillbaka i vilken av våra tre butiker i Örebro som du handlat i.


Med vänliga hälsningar

Bodil Hornbäk

Kommunikatör


Från: christensen.johanna@hotmail.com [mailto:christensen.johanna@hotmail.com] > Skickat: den 15 mars 2009 14:09> Till: Willys konsumentkontakt> Ämne: Kontaktformulär om Butiker> >

Idag kom vi hem efter att ha köpt räkor på Willys i Örebro och upptäckte att det låg en fisk bland räkorna!! På räkpåsen står det inte vem leverantören är eller någon annan information. För säkerhetsskull så kommer vi slänga räkorna eftersom det inte står någon information på påsen. Vi har bildbevis.

___________________________________________________



Roligt är mejlet från Johan Boander som talar om den räka (singular) som jag köpt.

Men roligast är helt klart stycket "...i just det här partiet så var det också ngt mer "fisk" än normalt..."

Att han väljer att sätta ordet fisk inom citationstecken skrämmer mig en aning. Citationstecken kan förutom för att markera citat även användas för att markera ett ord där man vill fästa uppmärksamheten vid att själva ordet används på ett ovanligt sätt eller att ordet ges en betydelse det vanligtvis inte har, ibland med en ironisk underton. Även Helen väljer att skriva "synpunkter", undrar om hon menar det med en ironisk underton.
Och tydligen har Willys extrapris på utropstecken och frågetecken den här veckan för butikschefen Patrik ser ut till att ha köpt på sig några extra och känner att han har råd att spendera en del.

Tack Willys! Inte bara för att ni tänker ersätta mig (på ett alldeles fantastiskt sätt utgår jag ifrån) men även för att ni förgyllde min förmiddag med era härliga mejl.
"Tack!"

Nästa gång jag får napp på en fisk i min räkpåse hör jag av mig igen!




1 kommentar:

  1. hahahahah den här "FISK" berättelsen är ju typ det roligaste jag läst. fisk i parantes och den räka du köpt på willys. hahahah snacka om bra kommunikation och vilken bra interbkommunikation haha kanske borde de anställa någon ny kommunikatör maaybeee från örebrouni. =D

    SvaraRadera