torsdag 16 september 2010

ljushuvud

Så kom äntligen diskmaskinen. Med stor glädje och iver slet jag upp kartongen och stod sedan helt paff i flera sekunder. Mitt ansikte förvrängdes sakta till ett gigantiskt frågetecken. Framför mig stod en sprillans ny fin diskmaskin utan lock. Alltså plåt på alla fyra sidor och undertill men ingen plåt ovanpå. Det var som att stirra rakt in i hjärnan på diskmaskinen.

För att inte ändra på ett vinnande koncept skrek jag hysteriskt på Anna som återigen fick komma till undsättning. Den här gången hade hon dock ingen lösning utan vände ryggen åt mig och muttrade irriterat samtidigt som hon stängde in sig på sitt rum.

Jag hade inget annat val än att ringa mamma. Eftersom mamma inte hade någon aning om bristen på diskmaskinslock fick jag ett utbrott på henne och slängde på luren.

Sen slängde jag mig över datorn och googlade kombinationer som om det inte fanns någon morgondag. LOCK + DISKMASKIN, DISKMASKIN UTAN TAK, DISKMASKIN - LOCK, VAR + FAN+ ÄR+ MITT+ LOCK+?

När jag inte fick fram en enda vettig sökträff började jag misstänka att det kanske skulle vara så där. Då google inte har svaren finns det bara en person att vända sig till: Emilie. Till henne kan man ställa vilken fråga som helst och hon svarar med samma förståelse och glädje varje gång.

Då fick jag svaret: Det behövs inget lock på diskmaskinen eftersom diskbänken fungerar som ett "lock". Alltså blir det då kaka på kaka och man sparar in pengar på att inte sätta dit en plåt som inte behövs.

Är det rätt undrar jag? Ska man spara in pengar på bekostnad av min självkänsla? Hur tror ni att det känns för mig som inte ens förstår sig på en diskmaskin? Tänk om jag följt min impuls att ringa upp företaget och skrika att de levererat en ofungerande diskmaskin till mig, tänk som jag hade fått skämmas då.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar