söndag 1 november 2009

svinvaccin

Att vaccinera eller inte, det är frågan.

Jag har inte vaccinerat mig och jag kommer med stor sannolikhet inte göra det heller. Visserligen har jag inte gjort någon grundläggande undersökning eller läst på mig så överdrivet mycket om fallet. Enligt min uppfattning så är vaccinet inte tillräckligt prövat på gravida för att jag ska vilja ta den risken. Visst svinis har drabbat gravida och orsakat stora skador. Jag är helt enkelt inte villig att vara en försökskanin för detta vaccin. Hade jag inte varit gravid hade jag troligtvis inte heller vaccinerat mig men då hade jag bara haft mig själv att tänka på. Jag har inte sett en enda undersökning där man kan visa på att fostret inte får några skador av just det här vaccinet, eller de här vaccinen som finns nu. Ja, det finns säkert undersökning på andra läkemedel, mediciner och vaccin, men jag vill se ett på just det här.

Eftersom jag pluggar nu och inte har ett arbete där jag är ute bland folk hela dagarna så tror jag inte heller att jag kommer att bli sjuk. Skulle jag bli sjuk får vi se vad som händer då.

Självklart rekommenderas gravida och alla andra i riskgruppen att ta vaccinet, det är inte bara för vårt eget bästa för det är även så att ju fler som tar vaccinet ju mer undersökningsunderlag har man för kommande "rekommendationer" av vilka som bör och inte bör ta vaccinet i framtiden. Med andra ord ju fler försökskaniner desto bättre.

Samtidigt är det bra, för om många tar vaccinet nu och man kan undersöka alla bieffekter så vet man nästa gång vilka risker det finns. Så för min del så får alla som vill vaccinera sig självklart göra det, det är bra för forskningen. Men jag säger Pass! den här gången och medverkar gärna i ett senare samhällsexperiment en annan dag. Vi får turas om att ta en för gänget så att säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar