onsdag 26 maj 2010

försäkringskassan

Hade jag inte tagit för vana att dubbelkolla all information jag fått från försäkringskassan skulle min föräldrapenning vara på den lägsta nivån. Vilket är ungefär samma som att ge mig en sten och en kotte varje månad och säga "Här varsågod, du listar säkert ut något bra sätt att klara dig på det här". Anledningen till det var att jag valt att studera och då har man inte någon inkomst att grunda föräldrapenningen på. Men se det hade jag visst, för jag har inte legat på sofflocket under min studietid utan jag har jobbat så mycket som Farbror CSN tillåter innan han kommer och tjuvar tillbaka sina snåla lånepengar. Efter en miljon samtal (nja, nästan) och en hög papper tjock som lagboken och ett toksent beslut från försäkringskassan visade det sig att jag minsann hade rätt till en helt ok föräldrapenning. Då menar jag helt ok som i ett egentligen-skrattretande-men-jag-slipper-sitta-hemma-och-dunka-huvudet-i-väggen-av-förtvivlan-ok.

Idag stötte jag på nästa felsägning från försäkringskassan när jag ställde lite frågor i deras föräldrachatt. Jag fick då reda på att jag måste ta ut minst 5 dagar i veckan för annars så åker jag ner på lägsta nivå när jag vill vara föräldraledig för kotte nr 2 (om jag inte fått ett jobb med högre inkomst innan). Konstigt tänkte jag, det har jag aldrig hört innan, men ok, 5 dagar var ju ungefär det jag tänkte ta ut men jag gillade fortfarande inte riktigt hennes argument till det. Lyckligtvis stötte jag på ännu ett stort frågetecken när jag skulle gå in och begära föräldrapenningen och beslutade mig för att ringa istället det var ju ändå vara 378 personer före mig i kön...Då passade jag även på att dubbelchecka om det var så att jag är tvungen att ta 5 dagar i veckan. Nej vem har sagt det, svarade kvinnan och jag kände mig en som en liten skvallrare när jag berättade chattpersonens namn varpå kvinnan i luren ursäktar sig och går iväg för att prata med chattpersonen som gett mig fel info. Under den långa tystnaden funderade jag över att om jag följt den första kvinnans ord så hade jag eventuellt haft en kortare föräldraledighetsperiod eftersom jag tvingats ta ut fler dagar än tänk och på så sätt missat tid tillsammans med Blixten då dagarna tagit slut tidigare, i luren övervägde jag mina val av tillvägagångssätt jag kunde:

a) Freaka som min syster - skälla ut kvinnan i luren totalt tills hon inte vågar blinka utan min tillåtelse och tvinga henne att ersätta mig för sveda och värk omedelbart om det så ska vara från hennes egen ficka och sen självklart gå vidare till en högre chef och kräva att ALLA som jobbade den dagen ska få sparken.

b)Agera i efterhand som min mamma - låta fundersam sen avsluta samtalet och ringa någon nära anhörig (gärna min syster) som freakar totalt och börjar gorma om att varenda jävel som jobbade den dagen ska avskedas och om all ersättning som ska krävas för sveda och värk och sen ringa upp f-kassan igen och upprepa vad systern just skrikit om.

c) göra som mig själv - blogga om det.


Jag är numer en expert på föräldrapenning och vet mer än en genomsnittlig anställd på försäkringskassan. Så försäkringskassan ni kan ju alltid anställa mig som expert sen, först ska jag bara vara föräldraledig på valfritt antal dagar grundat på den inkomst som jag faktiskt jobbat ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar