måndag 28 december 2009

förlossningsbrev

Det är ett tag kvar men det närmar sig faktiskt för inom en snar tid är det förlossningsdags!

Jag har förstått att man kan skriva ett förlossningsbrev där man kan framföra sina tankar och önskemål kring förlossningen. Okunnig som jag är trodde jag från början att brevet skulle innehålla saker som vilka smärtlindrande man önskar eller inte önskar och annan medicinsk information men ack så fel jag hade. Efter lite googlande på ämnet så upptäckte jag att det där mer förlossningsbrev är en hel vetenskap och att man tydligen får önska sig precis vad man vill.

Förvånansvärt många tycks i sina förlossningsbrev helt glömma bort att personalen på plats har utbildning och erfarenhet i sitt yrke och istället skriva regler kring uppförande i förlossningsrummet.

Exempel på vad folk har skrivit i sina förlossningsbrev är:
  • att barnmorskan ska tala med lågmäld röst genom hela förlossningen
  • att barnmorskan ska vara helt tyst barnets första fem minuter
  • det får inte vara några barnmorskestuderande med i rummet
  • barnmorskan får inte ta överdrivet mycket på en
  • barnmorskan ska vara peppande men inte överdrivet mycket
  • barnmorskan får inte tro att det är hon som bestämmer
  • barnmorskan får inte vara man
Vissa har även skrivit i sitt förlossningsbrev att pappan till barnet måste hålla sig vid huvudänden av sängen och får inte kika ner när barnet kommer. Någon har skrivit att man absolut INTE vill ha smärtlindring fast kanske ändå om man skulle ändra sig. Ja, folk skriver tydligen precis vad som helst.

Jag och Mr hade ingen aning om att vi fick ställa krav på samtliga medverkandes uppförande och tonläge under förlossningen då vi trodde att fokus skulle ligga på barnets födsel. Självklart ser vi detta som världens möjlighet och har därför storslagna planer inför Sixtens förlossning.

Först hade vi tänkt oss ett brev i stil med:

Hej kära barnmorska!

Våra tankar och förväntningar inför förlossningen är att vi hoppas att allt ska gå bra. Som smärtlindring vill jag i första hand bara ha lustgas.

Jag har inga medicinska besvär eller allergier.

Tack!


Men nu tror vi att vårt förlossningsbrev kommer att se ut ungefär så här:

Hej kära barnmorska!

Vi vill med detta brev tala om för dig hur vi önskar att förlossningen ska gå till och förväntar oss att du följer brevet och beter dig på önskat sätt.

Vi önskar att du talar högt och tydligt genom hela förlossningen men gärna med någon rolig dialekt som du själv får välja. Vi ser gärna att samtliga i rummet är utklädda till pirater och inleder varje mening med "aj aj kapten".

Vi vill helst ha så naturlig smärtlindring som möjligt och tror att ett gott skratt är det mest effektiva, därmed vill vi gärna att någon i rummet har förberett några skämt att dra för oss. Vi uppskattar inte slag-under-bältet-humor och vi har tröttnat på alla Bellman-skämt.

Det går bra med manliga barnmorskor men inte med skägg och endast barnmorskestudenter som kan göra moonwalk.

Om det är möjligt vill jag föda hängandes upp och ner från takkronan!!

När Sixten kommit ut önskar vi att samtliga i rummet under de fem första minuterna sjunger stämsång.

Om våra önskemål inte uppfylls kommer jag att trycka in ungen igen och sen tar vi om det från början tills ni utfört ert arbete på rätt sätt.

Tack!!!!!!!!

Nå, vad tror ni, brev 1 eller brev 2?

3 kommentarer:

  1. HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAA!!!!!!! NUMMER 2!!!! Skrattar så jag gråter!!! :-D

    SvaraRadera
  2. lätt brev 2... hihihihi

    SvaraRadera