onsdag 21 april 2010

äldre och klokare

Sixten står upp för första gången :) Han tokskriker och spänner hela kroppen vilket resulterar i att han faktiskt står upp dock lutande mot sin pappa.

Enya och Sixten sprattlar omkring på golvet

Enya och Sixten träffas för första gången


I bilen på väg till Nyköping


Gosar i soffan


Sötungen filosoferar i soffan


Sover i sin bädd i vår säng där han sussar sött varje natt


En dag gammal, tänk vad mycket han växt på fem veckor och så mycket han har utvecklats. Det känns redan som att tiden går för fort.


Vår nyfödda lilla sötnos

Tänk så mycket det värmer i kroppen att titta på sitt barn. Jag kan helt seriöst bli tårögd bara av att han är så söt när han sover.


Min första dag som 25-åring har gått helt i vardagens tecken. Vilket är underbart, är det något jag vill nu så är det att vi kommer in i ett vardagsmönster med rutiner och ordning och vi är på god väg. Sixten är mycket punktligare i sina mat och sovtider än jag trodde att bebisar var. Nu sover han i sin gunga och jag har hunnit diska och laga kvällsmat. Så ofta det går så lagar jag maten tidigare på dagen så allt är klart och det bara är att äta sen när Mr kommer hem.
Genom mina provsmakningar kan jag konstatera att dagens middag blir en hit!
Testa själv:
Lövbiff
Rödlök
Champinjoner
Ananas
1 dl matgrädde
2 matskedar mango chutney
1 tesked sambal oelek
basilika
1 matsked kinesisk soja
salt och peppar
och så ner med allt i en wokpanna och servera med ris! Taaa daaaaa


Nu har jag överfört alla bilder från mobilen till datorn så jag kan lägga upp fler bilder på vår underbar son. För varje dag som går är han mer och mer med på vad som händer omkring honom, jag lär mig vad hans skrik och gnäll betyder, han skrattar och ler, blir lugn och tyst när jag sjunger för honom. Hela dagarna berättar jag vad som händer genom att sjunga för honom, just nu sjunger jag allt till sjörövar Fabbe-melodin, men när han är ledsen eller ska sova så fungerar det bäst att tyst sjunga Trollmor eller Bä bä vita lamm med min kind mot hans kind, när han är trött får det honom att somna på tre sekunder och när han gråter lugnar han ner sig tillräckligt länge för att jag ska hinna fixa fram mat, sovplats, ny blöja eller vad det nu är som han är missnöjd med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar