torsdag 25 mars 2010

inflammation

Jag har haft väldigt ont under amningarna de senaste dagarna och då menar jag väldigt ont. Igår upptäckte jag även att jag hade hög feber och knölar i det ena bröstet. Jag ringde till min förlossningsavdelning och barnmorskan misstänkte att det var en inflammation i mina bröst. Idag fick jag komma till en läkare som konstaterade att så var fallet. Inflammationen är i båda brösten vilket gör att såren inte läker lätt och när de läker så blir det nya lika lätt, det ena bröstet är rött och knöligt och har början till mjölkstockning på grund av att jag inte kan mjölka ur det eftersom det gör för ont. På snabbsänkan som de tog (ett blodprov som visar om man har inflammation i kroppen) hade jag 146, en frisk person ska ha under 10. Så nog är det en inflammation alltid. Jag fick även hyra hem en elektrisk bröstpump för att få ut mjölken och så köpte jag amningsnappar. Amningsnapp kan man säga är som en kondom i silikon med hål i som man sätter på tutten så suger bebisen på den nappen istället för direkt på bröstet så gör det inte lika ont och såren blir inte värre.

Jag har känt mig ganska mosig i huvudet de senaste dagarna och nu fick jag förklaringen till det. Ska bli skönt när det går över och jag kan amma normalt (förhoppningsvis) och ha lite mer ork (förhoppningsvis).

När vi satt utanför och väntade på läkaren petade Mr Klister på min mage och sa "är det där fett?". Visst är han charmig? Det är precis vad en nyförlöst kvinna med feber och smärta i brösten vill höra för att komma på bättre humör. Sen försökte han rätta till det hela med att säga att han bara undrade om det var fett eller om det var överskotts hud som gjorde magen så dallrig. Hans lilla hörn som han målade in sig i blev bara mindre och mindre. Komplimangerna haglade över mig.

Undertiden jag har haft så här ont under amningarna har jag börjat bli lite smått irriterad över att alla säger att amma är så himlans praktiskt för att då har man alltid maten med sig och ja, alla säger det. När det känns som att någon intensivt skrapar ett sandpapper gjort av salt på dina bröstvårtor varje gång du ammar så bryr du dig faktiskt inte ett dugg om vad som är praktiskt eller inte. I duellen praktiskt vs. smärtfritt vinner faktiskt smärtfritt i alla lägen. I väntrummet satt jag och Mr och skämtade om just detta och jag sa bestämt att nästa person som säger det ska jag skjuta. Läkaren hade tydligen inte hört mitt hot för han avslutade vårt möte med att läskigt klämkäckt säga "..bröstmjölken är det bästa för din bebis och så är det praktiskt att alltid ha maten med sig...". Jag fick vända bort huvudet och försökte svälja mitt skratt utan att titta på Mr samtidigt som jag i mitt huvud gjorde ljudet av ett pistolskott och skrek "oh no you didn't!".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar