söndag 28 mars 2010

rutin

Vi börjar få rutin på ätandet, bajsandet och sovandet här hemma, både Sixtens och mitt haha.

Det är så mycket saker man bör och inte bör göra när man lyssnar på alla råd som ges till en från barnmorskor, tidningar, internet och så vidare. Vi lyssnade på många råd och gick in med inställningen att vi ska helamma i 6 månader, inte använda napp, inte ge ersättning på flaska, han ska få sova i sängen hos oss men i sin egen bädd med eget täcke, han ska väckas var tredje timme för att äta. Det är bara några av alla råd, regler och tips vi valde att följa. Nu efter snart två veckor börjar man inse vad som funkar och inte funkar.

I dagsläget ger vi ersättning de nätterna mina bröst gör för ont, vi ger till och med ersättningen på flaska trots alla råd om att ge på kopp för att hans sugreflex inte ska förstöras. Han sover mellan oss i sängen men om några veckor ska han få sova i sin egen säng så även vi kan sova ordentligt. I natt lät jag honom sova utan att jag ställde någon klocka för matning, det visade sig att han har lärt sig tre timmars rutinen och väckte mig nästan exakt på minuten när det var dags för mat och slutligen har vi även börjat ge honom napp, eller vi och vi, det var ett beslut jag tog i dag. Med nappen kunde han ligga i sin säng och koppla av och jag hann springa in i duschen lite snabbt och jag hann även diska.

Summan av kardemumman är att det måste vara upp till varje förälder hur man gör med sitt barn, det är bra att veta om alla råd men råden är bara råd och inga regler. Jag får lätt dåligt samvete om jag inte följer alla råd jag fått till punkt men för varje dag känner jag mig mer och mer säker på att jag vet bäst själv vad som funkar hos oss och vad mitt barn mår bra av.

Vi hittar sakta balansen här hemma och det mår vi alla bra av, jag känner mig lugnare och tryggare och kan njuta mer av att vara mamma än att oroa mig för att göra fel med något.


1 kommentar:

  1. Ni gör alldeles rätt Johanna! Ni vet bäst vad Sixten behöver. Visst att man kan lyssna på råd för det är ju alltid bra att få tips. Men mamma och pappa vet alltid innerst inne vad som funkar bäst för just sitt barn och sin familj. Jag själv var näst intill ett "nervvrak" innan vi hade hittat vår väg =)
    Men visst är det underbart att bli förälder. Det är det bästaste som finns här på denna jord att vara mamma!
    Många kramar ifrån Cicci (9m)

    SvaraRadera