lördag 23 januari 2010

lördagsnöje

Dagen började bra då jag vaknade upp i Örebro och traskade ner på stan med Ems för att fika med de två galna blondinerna. Efter en fika med massa skratt tog jag tåget hem till Sthlm. Jag möttes ac en arg Mr Klister som tappat bort husnyckeln. Vi diskuterar nycklar och vad vi ska äta till middag samtidigt som jag hör att Smulan tuggar på något. Jag tänkte direkt att hon tuggade på sin nya leksak som ligger i tusen delar över hela lägenheten men tänkte sen att det inte lät som plast hon tuggade på. Då upptäckte jag att hon glatt tuggade i sig en chokladkaka med 70% kakao som vi inte ens visste om att vi hade hemma.

Hon har ätit choklad tidigare men det har varit ljus choklad och då har jag kontaktat veterinären som sagt att hon inte behöver komma in då det är så lite av det giftiga ämnet i ljus chokad. Jag kan även tillägga att vi fått kontakta veterinären i det fallet då hon åt upp en halv karta av mina p-piller och fick då reda på att hundar kan äta en hel karta eller mer och vi har även fått reda på att det inte var farligt för henne att äta två alvedon som hon gjorde vid ett annat tillfälle.

Ljus choklad, p-piller och alvedon går alltså bra för en hund att äta men mörk choklad det är inte bra. Vi tvekade först lite på hur vi skulle göra då det stod på internet att hon kunde äta 12-40 g mörk choklad och hon hade ätit 50 g. Vi rignde till veterinären som ansåg att hon ätit mer än vad som är ok, dock var det troligtvis inte livshotande men skulle kunna leda till nervskador. Så vi packade in vår lilla chokladhund i taxin och åkte till djurakuten.

Hon fick en spruta och en minut senare sattes århundrates kräkfest igång. Smulan såg helt förkrossad ut där hon sprang runt i rummet och kräktes, när magen var tömd la hon sig ner med världens ledsnaste blick och somnade av kräkutmattning. I en av kräkhögarna låg något runt och svart som visade sig vara en hasselnöt. Den hade hon troligtvis satt i sig under julhelgen och av någon anledning svalt hel då det inte gått att tugga sönder skalet. I julas mådde hon dåligt i några dagar och vägrade äta och bajsa. Troligtvis på grund av nöten som låg i magen. Hennes lilla mage har gjort sitt bästa för att bryta ner nöten men hade inte lyckats med mer än att färga den svart.

Kvällens lördagsnöje gjorde oss ca 2000 kr fattigare men vi fick med oss en glad, pigg och nötfri hund från akuten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar