tisdag 19 januari 2010

Örebro

På torsdag ses vi i Örebro kära vänner. Emilie har fyllt 25 och förtjänar ett litet besök från mig och min mage.

Idag har vi varit på försäkringskassans informationsmöte. Jag säger det igen: Ska ni någon gång skaffa barn så börja planera redan nu!

Jag vet inte exakt hur min föräldrapenning kommer att se ut, jag håller på att samla ihop arbetsintyg och lönespecar till höger och vänster för att få någon ordning på det här. Tycker fortfarande att det är dumt att man inte får räkna t.ex csn som en inkomst, vilket hade underlättat för alla studerande. Systemet är inte riktigt till för att studenter eller nyexade ska skaffa barn som det ser ut idag. Studenter räknas inte som arbetslösa men det räknas heller inte som att man har någon heltidssysselsättning med ersättning. Utan mer som en ideell verksamhet man ägnar sig åt i några år. Vilket inte ger rätt till någon ersättning över lägsta nivån. Om man inte uppfyller jobbkraven, som är samma för alla oavsett om du är student eller inte. Så studenter som vill ha ersättning på mer än lägsta nivå ska ha studerat på heltid och tagit emot studiebidrag samtliga månader under studietiden OCH jobbat lika mycket som en som bara har jobbet som sin sysselsättning för att få ersättning.

T.ex måste du vid sidan av studierna jobba så mycket så du minst tjänar 85 000kr på ett år men kom då ihåg att du inte får tjäna mer än 90 000kr (någonting) för då når du taket för fribeloppet och då blir du återbetalningsskyldig av ditt studiebidrag = du saknar månader med studiebidrag = du får automatiskt lägsta nivå eftersom du inte uppfyller kravet att ta studiebidrag samtliga månader.

Eftersom jag jobbat hela tiden vid sidan av studierna så borde jag få räkna den inkomsten, men det finns ju så många andra snåriga regler som jag kan trilla dit på under färden så vi får se vad mitt kommande beslut säger.


Men på torsdag åker jag i alla fall till Öret, det finns det inga regler som säger någonting om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar